{"id":2437,"date":"2023-02-02T12:19:04","date_gmt":"2023-02-02T11:19:04","guid":{"rendered":"https:\/\/www.kfmiljo.dk\/?p=2437"},"modified":"2023-02-02T14:01:59","modified_gmt":"2023-02-02T13:01:59","slug":"kf-miljoe-fylder-10-aar-fra-soenderjysk-enkelmandsvirksomhed-til-landsdaekkende-raadgivningsfirma","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.kfmiljo.dk\/nyheder\/kf-miljoe-fylder-10-aar-fra-soenderjysk-enkelmandsvirksomhed-til-landsdaekkende-raadgivningsfirma\/","title":{"rendered":"KF Milj\u00f8 fylder 10 \u00e5r – fra s\u00f8nderjysk enkelmandsvirksomhed til landsd\u00e6kkende r\u00e5dgivningsfirma"},"content":{"rendered":"

Landm\u00e6nd og virksomhedsejere p\u00e5 tv\u00e6rs af landet har gennem et \u00e5rti modtaget st\u00f8tte og r\u00e5dgivning fra KF Milj\u00f8 om alt inden for tilskudsans\u00f8gning til teknologiske hj\u00e6lpemidler p\u00e5 bedriften, ESG-rapportering og gr\u00f8nne tiltag. Arbejdet for en gr\u00f8nnere klode og bedre arbejdsforhold forts\u00e6tter, siger administrerende direkt\u00f8r for KF Milj\u00f8 Karen Feddersen.<\/em><\/strong><\/p>\n

\"\"<\/p>\n

KF Milj\u00f8 er vokset i antallet af medarbejdere siden deres begyndelse i 2013. Her ses Karen Feddersen (t.v.), Jeannette \u00d8rbeck (m.f.) og Morten Frandsen (t.h.).<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Det begyndte i S\u00f8nderjylland, hvor administrerende direkt\u00f8r for KF Milj\u00f8 Karen Feddersen stiftede sin virksomhed KF Milj\u00f8 tilbage i 2013. Planen var at sikre flere landm\u00e6nd muligheden for at s\u00f8ge tilskud til forbedringer p\u00e5 deres bedrifter \u2013 og m\u00e5let var selvf\u00f8lgelig at forbedre klima, milj\u00f8 og arbejdsvilk\u00e5rene i landbruget.<\/p>\n

\u201dDet var et simpelt koncept, som jeg lagde ud med, men jeg tror stadig p\u00e5, at det er grunden til vores fortsat fremgang. Vi har rigtig mange faste kunder, og det er jeg meget taknemmelig for. KF Milj\u00f8 er mere end bare en enkelt r\u00e5dgivningstime, vi er ogs\u00e5 en sparrings- og samarbejdspartner, og det er det, der g\u00f8r at vores kunder holder fast i os,\u201d mener Karen Feddersen.<\/p>\n

I 2013 bar kundeportef\u00f8ljen pr\u00e6g af, at virksomheden udspringer fra Vejen og 72 procent af alle kunderne l\u00e5 i S\u00f8nderjylland og Midtjylland. P\u00e5 blot fem \u00e5r, frem til 2018, var kundeportef\u00f8ljen vokset fra 560 til 1750 aktive kunder og kundeportef\u00f8ljen p\u00e5 Fyn og Sj\u00e6lland. KF Milj\u00f8s aktiviteter begyndte at brede sig til hele landet. Deres kundeportef\u00f8lje p\u00e5 Fyn og Sj\u00e6lland udgjorde dengang godt 27 procent.<\/p>\n

Det viser tal, som KF Milj\u00f8 selv har indsamlet siden 2013.<\/p>\n

\u201dJeg er rigtig stolt af, at det, der blot var en enkeltmandsvirksomhed engang, nu er vokset. Vores kunder er bredt repr\u00e6senteret i hele landet, og det gl\u00e6der mig, at vores arbejde med at forbedre arbejdsvilk\u00e5r for landm\u00e6nd efterh\u00e5nden har bredt sig rundt i alle kroge,\u201d siger hun.<\/p>\n

De sidste 10 \u00e5r er kundeantallet vokset fra 560 aktive kunder til i alt 3375, hvilket betyder at KF Milj\u00f8 har over halvdelen af alle danske fuldtidslandm\u00e6nd som kunder, viser KF Milj\u00f8s beregning.<\/p>\n

 <\/p>\n

ESG p\u00e5 dagsorden mere end nogensinde<\/strong><\/p>\n

Kundeportef\u00f8ljen vokser hos KF Milj\u00f8, og det er ikke mindst fordi, at der fortsat er puljer, der er mulige at s\u00f8ge. Samtidigt skyldes det, at KF Milj\u00f8 de seneste \u00e5r har haft et st\u00f8rre fokus p\u00e5 ESG-rapportering. Et omr\u00e5de, som ogs\u00e5 har etableret sig p\u00e5 den politiske dagsorden.<\/p>\n

En af de kunder, som har benyttet sig af KF til netop at orientere sig om dette er landmand Henning Buhl-Madsen.<\/p>\n

\u201dN\u00e5r vi nu st\u00e5r over for at skulle dokumentere vores ESG-indsatser, s\u00e5 er jeg glad for, at jeg har KF Milj\u00f8 til at varetage en del af den opgave. B\u00e5de d\u00e9t, men ogs\u00e5 selve det at s\u00f8ge tilskud – det er en jungle uden lige, og derfor er jeg rigtig godt tilfreds med, at der er trov\u00e6rdig r\u00e5dgivning at hente her,\u201d forklarer Henning Buhl-Madsen.<\/p>\n

Henning Buhl-Madsen driver et landbrug ved Slagelse med 630 hektar jord. Han skulle for tre \u00e5r siden s\u00f8ge tilskud til et nyt byggeri p\u00e5 bedriften. Han fik tilsagn og fortsatte derefter samarbejdet med KF Milj\u00f8.<\/p>\n

\u201dOprindelig kom jeg i kontakt med KF i forbindelse med, at jeg skulle s\u00f8ge et tilskud til et nyt byggeri, processen gik rigtig godt, og vi havde et godt samarbejde. Derfor har jeg fortsat med at benytte mig af deres r\u00e5dgivning,\u201d fort\u00e6ller han.<\/p>\n

Henning Buhl Madsen har tidligere s\u00f8gt r\u00e5dgivning hos KF Milj\u00f8 i forbindelse med, at han skulle s\u00f8ge tilskud til a10-ordningen for m\u00e5lrettet regulering af kv\u00e6lstof, samt ny teknologi til sit spr\u00f8jtearbejdet.<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

Et samarbejde om en gr\u00f8nnere fremtid<\/strong><\/p>\n

Karen Feddersens h\u00e5b har altid v\u00e6ret at forbedre klima og milj\u00f8, og derfor betyder hvert tilsagn som en kunde opn\u00e5r noget for hende.<\/p>\n

\u201dSiden 2013 har KF r\u00e5dgivet og hjulpet mange ans\u00f8gere igennem systemet. Vi har f.eks. en succes-rate p\u00e5 90 procent, n\u00e5r det g\u00e6lder tilsagn til arbejdstilsynet. Jeg ser det som min fornemmeste opgave at f\u00e5 hjulpet vores kunder igennem processen. N\u00e5r man er ny i systemet, s\u00e5 kan ans\u00f8gningsprocessen virke fuldkommen uoverskueligt, og det er her vores ekspertise kommer til sin ret.\u201d<\/p>\n

Klaus J\u00f8rgensen er m\u00e6lkeproducent og driver et landbrug ved Gislev p\u00e5 Midtfyn. Med 180 \u00e5rsk\u00f8er og 230 ha planteavl, s\u00e5 har hans og Karen Feddersens samarbejde givet anledning til at f\u00e5 indf\u00f8rt en l\u00e6ngere r\u00e6kke tiltag p\u00e5 bedriften, fort\u00e6ller han:<\/p>\n

\u201dP\u00e5 et tidspunkt for 10 \u00e5r siden, s\u00e5 hj\u00e6lper Karen mig med at f\u00e5 et tilskud til en GPS til styring af en traktor, s\u00e5 fik vi sat det i gang, og s\u00e5 var vores samarbejde ligesom ogs\u00e5 i gang,\u201d fort\u00e6ller Klaus J\u00f8rgensen.<\/p>\n

Han har efterh\u00e5nden modtaget hj\u00e6lp og r\u00e5dgivning p\u00e5 s\u00e5 mange dele af sine indk\u00f8b til bedriften, at han ikke l\u00e6ngere har tal p\u00e5 det.<\/p>\n

\u201dAlts\u00e5 jeg kalder hende Karen, for mig er det ikke KF Milj\u00f8, men Karen. Til en start s\u00e5 arbejdede vi p\u00e5 at f\u00e5 tilskud til at udvide produktionen, blandt andet et nyt byggeri, men efterh\u00e5nden s\u00e5 er vores fokus p\u00e5 klima og \u00f8get b\u00e6redygtighed vokset,\u201d forklarer han.<\/p>\n

Klaus J\u00f8rgensen leverer m\u00e6lk til Arla og sidder desuden i deres repr\u00e6sentantskab. Ud over egen interesse, s\u00e5 betyder det, at han er s\u00e6rligt m\u00e5lrettet mod at mindske sin belastning p\u00e5 klima og milj\u00f8, forklarer han.<\/p>\n

\u201dGennem vores arbejde sammen har vi f\u00e5et mulighed for at installere LED-belysning, frekvensstyrede vakuumpumper, indf\u00f8rt nye k\u00f8leteknikker til k\u00f8ling af m\u00e6lk. P\u00e5 den m\u00e5de kan vi spare ressourcer og belaste klimaet mindre.\u201d<\/p>\n

Artiklen forts\u00e6tter under billedet…<\/em><\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Landmand Klaus J\u00f8rgensen har s\u00f8gt r\u00e5dgivning hos KF Milj\u00f8 gennem 10 \u00e5r. Han har bl.a. f\u00e5et mulighed for at installere LED-belysning i stalden efter KF Milj\u00f8 r\u00e5dgav ham om en tilskudsans\u00f8gning. Foto: Privat, Klaus J\u00f8rgensen.<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

\u00c6rlig r\u00e5dgivning<\/strong><\/p>\n

Tiltagene havde ikke v\u00e6ret mulige at indf\u00f8re uden tilskud, mener Klaus J\u00f8rgensen. Det er b\u00e5de en \u00f8konomisk gevinst, men det giver ogs\u00e5 modet til at pr\u00f8ve noget helt nyt, forklarer han.<\/p>\n

\u201dVi skiftede til LED-belysning f\u00f8r vores gamle lys var slidt op, havde vi ikke f\u00e5et st\u00f8tte havde det ikke kunne betale sig for os, men det blev en mulighed, fordi der var en \u00f8konomisk st\u00f8tte i det. Dengang vi fik st\u00f8tte til vores GPS, s\u00e5 gav det os modet til at komme i gang med GPS-teknologi. Statens puljer er med til at motivere til at vi pr\u00f8ver kr\u00e6fter med nye tiltag.\u201d<\/p>\n

Som kunde gennem 10 \u00e5r er listen med ans\u00f8gninger fra Klaus J\u00f8rgensen blevet lang, men det er ikke altid, at Klaus J\u00f8rgensen har f\u00e5et tilsagn, n\u00e5r han har s\u00f8gt en pulje. Han er glad for, at han kan bruge KF Milj\u00f8 i det daglige til at s\u00f8ge r\u00e5d forud for nye investeringer.<\/p>\n

\u201dVi har ans\u00f8gninger, der ikke er g\u00e5et igennem, helt bestemt. Jeg forh\u00f8rer mig altid med Karen f\u00f8rst, hvis jeg opdager en pulje, som jeg synes, lyder relevant. Det sker, at hun vurderer, at det ikke passer til vores bedrift, og der er jeg taknemmelig for hendes \u00e6rlighed. Det sparer en masse tid og kr\u00e6fter. Andre gange kan vi ogs\u00e5 v\u00e6re uheldige med, at det er bureaukrati, der st\u00e5r i vejen. Endelig s\u00e5 f\u00e5r vi jo succes med at s\u00f8ge en gang i mellem,\u201d lyder det gl\u00e6deligt fra Klaus J\u00f8rgensen.<\/p>\n

Karen Feddersens mange \u00e5rs erfaring er med til, at kunderne oplever en h\u00f8j succesrate med deres ans\u00f8gninger.<\/p>\n

\u201dIgennem et helt \u00e5rti har vi hjulpet kunder sikkert gennem ans\u00f8gningsprocessen, og det betyder meget \u2013 b\u00e5de for os og dem. Det er ogs\u00e5 derfor, vores succesrate er s\u00e5 h\u00f8j, fordi vi kan vurdere, om midlerne passer til bedriften, allerede inden vi s\u00f8ger,\u201d vurderer Karen Feddersen.<\/p>\n

 <\/p>\n

FAKTA<\/u><\/strong><\/p>\n